Hverken amning, mme eller vælling

16. september 2008

Alder:
10 mdr.

Hverken amning, mme eller vælling

Hej Helen

Jeg holdt helt op med at amme for et par uger siden (pga. antiinflammatorisk medicin), og inden da havde jeg trappet meget ned, så Thor havde vænnet sig til flasken. Det gik fint et stykke tid, han tog 250 ml vælling ved puttetid og ca. 200 ml. MME når han vågnede i løbet af natten, som regel inden voksensengetid.

Fra den ene dag til den anden vil han så hverken have vælling eller MME, og det ligegyldigt hvornår. Jeg har ikke ændret putteritual eller noget, han har fået samme mængder komælksprodukter i løbet af dagen som ellers (hvilket jeg nu har besluttet skal være slut) - men han er/har været syg (halsbetændelse) og er startet i vuggestue. Trods ondt i halsen, slim og hosten spiser han som regel rigtig godt, men altså ingen mælk - og for mig at se, alt for lidt væske, da den smule vand, han får til måltider og hist og pist, næppe dækker hans væskebehov.

Jeg har prøvet at lægge ham til brystet et par gange for at se, om det skulle være hans protest over, at jeg har lukket for den varme mælk, men heller ikke det gider han. Han har ikke feber pt, men alligevel har hans bleer været væsentligt mindre våde, end de plejer. Han har vel stadig brug for mælken? Jeg sniger noget MME i hans havregrød om morgenen, så han får lidt af de næringsstoffer, der er i, men det er jo ikke de store mængder.

Mon jeg også ...

Annonce

... kunne lokke dig til at anbefale en kostplan for ham på hans nuværende alderstrin? For tiden får han havregrød med frugtmos ca. kl. 7.30, frugtstykker i vuggestuen kl. 9, frokost (lavet af vuggestuen, altid med en grøntsagssuppe, et stivelsesprodukt, en grøntsag og kød eller fisk), blendet frugt ved 15-tiden, og aftensmad hjemme kl. 18 - som mere og mere tager udgangspunkt i vores mad, men som regel suppleret med noget grøntsagsmos, et stykke brød, som han elsker at sidde med selv, og hvad vi ellers kan give ham, han selv kan spise med fingrene, da dette ikke bliver stimuleret synderligt i vuggestuen hernede, er han mere sulten får han lidt grød at slutte af på.

I weekenderne får han mere rugbrød, grøntsagsstykker osv. til frokost og grød med frugt til eftermiddag, men ellers er det stort set det samme. Som tingene ser ud nu, får han altså intet fra kl. 18 til 7.30 - og det er min dreng, som for en måned siden ville have babs HELE natten. Gør vi noget forkert?

Han er generelt en velfungerende, stærk og glad gut (overraskende glad i betragtning af, hvor ondt han må have i halsen, ører osv,), men denne pludselige ændring undrer mig, og bekymrer mig selvfølgelig. Jeg har ikke bemærket, at han spiser hverken mere eller mindre mad, siden han begyndte at afvise flasken.

På forhånd tak for svaret :-)

Kærlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to